امروز جمعه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۴

برنامه ریزی و نوآوری

مدیریت برنامه‌ریزی با بهم پیوستن مراحلی مشخص و از پیش تعیین شده، یک خروجی منسجم در قالب سیستمی یکپارچه از تصمیم‌ها، برنامه‌های آینده، چالش‌ها و راه‌های برون‌رفت از آن را در جهت پیشرفت سازمان، ارائه می‌کند.

اما این توالی و تصمیمات بدون در نظر گرفتن سرعت تغییرات محیطی در جامعهِ زیست سازمان، نا کارآمد خواهد بود. برای بقا، نوآوری، شناخت رقبا، بازار، مخاطب هدف و تنظیم آن با اهداف راهبردی سازمان، یک ضرورت است. اینجا است که مدیریت نوآوری تعریف می‌شود.

 مهم‌ترین وظایف

  • تدوین چشم‌انداز و برنامه‌های راهبردی کوتاه و بلند مدت سازمان
  • پیاده‌سازی نظام یکپارچه برنامه‌ریزی راهبردی جهت پیشبرد اهداف معین
  • برآورد منابع و بودجه سالانه و ابلاغ و انعکاس به سایر مدیریت‌ها
  • برنامه‌ریزی جهت تخصیص مناسب منابع بین واحدها و بخش‌های مختلف جهت پیشبرد برنامه و اهداف سازمانی
  • شناسایی، تدوین، بهبود و بروزرسانی فرایندها
  • بررسی وضعیت تحقق برنامه و اهداف از طریق دریافت گزارش های مستمر از سیستم
  • شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌ها و برنامه‌ریزی جهت کنترل و استفاده از آن‌ها
  • تدوین ماتریس SWOT جهت نمایه‌کردن فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط ضعف و نقاط قوت سازمان
  • بررسی مستمر گزارش‌های منابع و بودجه در اختیار و تحلیل دلایل انحراف احتمالی از آن