مدیریت برنامهریزی با بهم پیوستن مراحلی مشخص و از پیش تعیین شده، یک خروجی منسجم در قالب سیستمی یکپارچه از تصمیمها، برنامههای آینده، چالشها و راههای برونرفت از آن را در جهت پیشرفت سازمان، ارائه میکند.
اما این توالی و تصمیمات بدون در نظر گرفتن سرعت تغییرات محیطی در جامعهِ زیست سازمان، نا کارآمد خواهد بود. برای بقا، نوآوری، شناخت رقبا، بازار، مخاطب هدف و تنظیم آن با اهداف راهبردی سازمان، یک ضرورت است. اینجا است که مدیریت نوآوری تعریف میشود.
مهمترین وظایف
- تدوین چشمانداز و برنامههای راهبردی کوتاه و بلند مدت سازمان
- پیادهسازی نظام یکپارچه برنامهریزی راهبردی جهت پیشبرد اهداف معین
- برآورد منابع و بودجه سالانه و ابلاغ و انعکاس به سایر مدیریتها
- برنامهریزی جهت تخصیص مناسب منابع بین واحدها و بخشهای مختلف جهت پیشبرد برنامه و اهداف سازمانی
- شناسایی، تدوین، بهبود و بروزرسانی فرایندها
- بررسی وضعیت تحقق برنامه و اهداف از طریق دریافت گزارش های مستمر از سیستم
- شناسایی ریسکها و فرصتها و برنامهریزی جهت کنترل و استفاده از آنها
- تدوین ماتریس SWOT جهت نمایهکردن فرصتها، تهدیدها، نقاط ضعف و نقاط قوت سازمان
- بررسی مستمر گزارشهای منابع و بودجه در اختیار و تحلیل دلایل انحراف احتمالی از آن